running rita in 2013
avatar

countdownrunning ritaLive in maart 2013

In maart 2013 ging dit weblog live.

Ik volgde eind 2012 een WordPress-cursus bij Wendie Huis in ’t Veld, alias @dolgelukkig. Eindelijk kon ik mijn droom waarmaken om een plek te hebben waar ik kon schrijven en gelezen worden.

Het schrijven doe ik voor mezelf, maar dat jij mij leest doe je niet alleen voor jezelf, maar ook voor mij, maar dat laatste wist je misschien nog niet.

In dit blog kijk ik terug op 2013, aan de hand van bezoekcijfers en vertel ik iets over wat ik beoogde met de site.

Vormgeving

Vooraf had ik precies bedacht hoe ik wilde dat de site eruit zou gaan zien. Tijdens de cursus legde ik Wendie dit alles uit en zij deed stap-voor-stap voor hoe ik dat op de site kon vormgeven. Aan het eind van de cursus zag het weblog er precies zo uit als ik had gezegd.

Het was een eye-opener dat het resultaat verschrikkelijk lelijk was. Niet gewoon lelijk, maar ontzettend lelijk. De site was schreeuwerig, druk en afschrikwekkend.

Andere blogs m/v

Na dit ontluisterende begin, ben ik eerst gaan kijken op allerhande andere blogs om te zien wat ik daar wel en niet mooi en aantrekkelijk vond.

Tshirt 2013 runAl snel werd duidelijk dat er een groot verschil is tussen blogs van vrouwen en blogs van mannen.

Mannen kiezen vaak voor een zwarte of anderszins donkere achtergrond met witte of gele letters, en de vormgeving is hoekig en strak. Als er één woord moeten worden gegeven aan blogs van mannen, dan is dat ‘stoer’.

Blogs van vrouwen zijn vaak poezelig, met veel zachte kleuren en mooie foto’s, en hebben een romantische uitstraling.

De achtergrond is licht, van wit tot pasteltinten, en de letters zijn opvallend vaak lichtgrijs en niet al te groot. Voor leesbril behoeftigen zoals ik zijn ze vooral op mobiel regelmatig onleesbaar door de lichte tint en de kleine letters. Als er één woord voor de blogs van vrouwen gevonden moet worden, is dat in twee woorden ‘reuze vrouwelijk’.

Vrouwelijk én stoer

Ik wilde een weblog dat een vrouwelijke én stoere uitstraling moest hebben. Niet onbelangrijk is dat ik wilde dat het bovenal aantrekkelijk zou zijn om te gaan lezen. De inhoud is het belangrijkste op mijn blog.

Dit betekent dat ik koos voor een rustige lay-out, met donkergrijze letters in een makkelijk leesbaar lettertype, een ‘responsive design’ (wat inhoudt dat de techniek achter de site er één is waarbij de site zich aanpast aan het apparaat via welk het wordt gelezen), en veel witruimte.

Door daarnaast te kiezen voor een vrouwelijke ‘header’ en een vrouwelijk lettertype van de koppen en tussenkopjes en door stoere kleuren te gebruiken (aubergine, oranje en donkergroen) vind ik dat het me goed is gelukt de uitstraling te krijgen die ik voor ogen had.

Kortom, ik ben tevreden met het resultaat. Deze site representeert wie en wat ik ben. Zowel in de vormgeving als in de inhoud.

runningrita singletjeStatistieken

Ik ben dol op cijfers. De meeste sociaal wetenschappers moeten niet veel weten van statistiek, maar ik vind het leuk, en dan vooral het gegoochel met cijfers. Dus dingen met elkaar in verband brengen en verbanden bloot leggen.

Na een week of drie lukte het om Google Anaytics te koppelen aan de site en kreeg ik inzage in de eerste cijfers over het bezoek.

Na nog enige weken heb ik JetPack als plugin geïnstalleerd (een plugin is een brok software dat bepaalde bewerkingen of activiteiten mogelijk maakt op een site). Deze plugin maakt dat er mooie grafieken en leuke cijfers over het bezoek op de site te zien zijn in het beheerdeel van de site.

Op de pagina ‘Favo-riet’ heb ik sinds juli een statistieken-overzicht beschikbaar. Ik moet nog uitzoeken hoe ik dit volautomatisch kan updaten, want tot nu toe stel ik het handmatig samen.

Fans

In de negen maanden dat de site ‘live’ is, is het aantal lezers langzaam gegroeid. De meest trouwe lezers zijn de mensen die een e-mailabonnement hebben. Als je de site op tablet of PC leest, zie je dit in de rechterkolom staan na enig scrollen naar onderen. Op mobiel is deze kolom niet te zien.

De groep ‘fans’ is niet een heel grote groep, maar in negen maanden hebben toch 33 mensen de moeite genomen zich aan te melden. Dit zijn overwegend mensen die mij in het echt kennen en ik hen.

Regelmatige lezers

De tweede groep bestaat ook overwegend uit mensen die mij persoonlijk kennen, veelal via het werk. Deze volgers lezen de site af en toe en lezen dan alles wat ze hebben gemist bij. Dat maak ik op uit het aantal views per bezoeker en uit reacties die ik regelmatig krijg via e-mail, Twitter of Facebook.

Eenmalig bezoek

run_sticker__98893_zoomDe derde groep bestaat uit mensen die via bepaalde zoekwoorden op Google min of meer per ongeluk op mijn site terecht komen.

De meest gebruikte zoekwoorden uit 2013 zijn: ‘mouches volantes’, ‘ontwikkeling’ ‘sex op hoge leeftijd’, ‘hardlopen’, ‘blog’, ’tinnitus’ en ‘running rita’. Dit laatste betreft natuurlijk niet mensen die hier per ongeluk en eenmalig terechtkomen.

Tenminste, ik mag aannemen dat je als je zoekt op ‘running rita’, je mijn site of mijzelf zoekt.

De vierde en laatste groep bestaat uit gelegenheidsbezoekers. Sommige blogs worden door anderen via social media gedeeld en leveren daardoor extra bezoek op. Het meest opvallend gebeurde dit onlangs via het blog ‘Weesfietsen in Utrecht’. Dit vind ik zelf helemaal geen geweldig geslaagd blog, maar het is wel in de top 5 van mijn site gedenderd.

Blijkbaar zijn er veel mensen die iets vinden van de actie van de gemeente Utrecht om iets te doen aan de overlast van weesfietsen.

Het is voor mij zonder meer verrassend geweest dat zo’n onderwerp zoveel reacties oproept. Van voor- en tegenstanders. En dat terwijl mijn verhaal ging over het taalgebruik in een wijkbericht en eigenlijk helemaal niet over de inhoud van de actie ging. Mijn ironie werd duidelijk niet door iedereen begrepen!

Complimenten

Ik krijg regelmatig te horen dat ik goed schrijf. Vaak gevolgd door de vraag ‘waarom ga je daar niet iets mee doen? Je hebt er nu tijd en gelegenheid voor’.

Dat laatste is zéker waar. Ik heb genoeg ideeën, maar weet niet hoe ik het moet aanpakken er in professionele zin wat mee te doen. Tips en suggesties daarvoor zijn méér dan welkom.

Nogmaals JetPack

Gisteren verraste JetPack mij met een heuse infographic over de site. De meeste dingen wist is zelf al, maar de vergelijking met het aantal bezoekers van het Opera House in Sydney is leuk gevonden en ook het overzicht van lezers all-over-the-world is leuk. Ik ga er gemakshalve maar van uit dat het hoofdzakelijk Nederlanders (of Vlamingen) zijn die vanuit het buitenland de site bezoeken. Dat er naast ruim 18.000 bezoekers uit Nederland ook bijna 500 Belgen, bijna 300 Duitsers en ook nog ruim 200 mensen uit de VS een bezoek brachten, is zonder meer verrassend. Dit zijn overigens geen unieke bezoekers, dat cijfer ligt door de regelmatige lezers een stuk lager.

Hieronder de infographic van runningrita. Je kunt hem ook rechtstreeks bezoeken.

1 januari 2014


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maak de som af om je reactie te plaatsen * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.