Vraag
‘Ik ben breed inzetbaar, ik vind alles leuk. Met mij kan iedere werkgever alle kanten op. Nu wil ik vragen hoe ik weer aan werk kan komen?’
Tegenover mij zat een jonge werkzoekende vrouw, ze was sinds twee maanden op zoek naar een nieuwe baan.
Mijn antwoord was duidelijk en beslist: ‘je moet eerst beter weten wát je wilt doen en in welke omgeving, daarna kun je bepalen hoe je dat moet vinden. Breed inzetbaar klinkt leuk, maar geloof mij, dat staat gelijk aan niet inzetbaar’.
Workshop
Deze week gaf ik als vrijwilliger voor De Broekriem, een online community waar werkzoekenden workshops volgen en advies vragen om nieuw werk te vinden, een workshop getiteld: ‘Werk vinden is topsport!’.
In de middag was ik beschikbaar voor een careertalk; voor iedere werkloze die langskwam had ik 20 minuten de tijd om vragen te beantwoorden, een cv te beoordelen of te laten zien hoe je op internet het beste kan zoeken naar vacatures en daarbij je netwerk op een slimme manier inzetten.
Werk zoeken of werk vinden?
Toen ik zelf werkloos was, werd ik er door een doorgewinterde NLP-trainer (Neuro Linguïstisch Programmeren) op gewezen: ‘werk zoeken’ geeft mentaal een andere resonantie dan ‘werk vinden’. Werk vinden is oplossingsgericht, werk zoeken is ongericht.
Ik merkte dat het inderdaad psychologisch uitmaakt of je het hebt over werk vinden of werk zoeken. Sinds die opmerking zeg ik als het enigszins past ‘werk vinden’.
Weet wat je wilt vinden
Als je goed in je hoofd hebt wat je wilt vinden, is het zoeken veel gemakkelijker en kun je in gesprekken beter formuleren waarom dat specifieke werk bij jou past. Daarna kun je bepalen wáár je dat werk het liefste zou willen vervullen. Met deze wetenschap zoek je veel gerichter.
Gericht zoeken geeft veel meer kans op succes dan in het wilde weg op van alles reageren: kies om gekozen te worden!
Profiel
Nadat je weet wat je wilt en waar je dat wilt doen, kun je je profiel, bijvoorbeeld in je cv en op LinkedIn, richten op die specifieke tak van sport. In deze arbeidsmarkt met veel aanbod van werkzoekenden en een tekort aan banen, brengt specifiek zijn meer dan breed zijn.
Teleurstelling
Ik zag de teleurstelling op het gezicht van de jonge vrouw. In haar hoofd was ‘breed inzetbaar’ het allerbeste waarop een werkgever kan hopen.
De andere bezoekers die rond de tafel zaten en die allemaal al langer werkloos waren dan de jonge vrouw, bevestigden mijn boodschap: ‘Je moet eerst werk maken van het ‘wat’ en ‘waar’ en daarna is het ‘hoe’ makkelijker voor je’.
Loopbaanvragen
Ik schreef een paar aloude loopbaanvragen op een briefje en gaf die mee aan de jonge vrouw:
- Wie ben ik?
- Wat wil ik?
- Wat kan ik?
- Waar wil ik dat?
- Hoe ga ik dat bereiken?
Verder lezen
De sheets van mijn workshop heb ik op SlideShare gezet. Ze staan hieronder en hier. De workshop leverde een rijtje tops en flops op die niet door mij zijn bedacht, maar door de groep met 14 deelnemers. Deze zijn verwerkt in de woordwolken die bij dit blog staan.
7 maart 2015
Wat leuk, Rita! Ik ga ook eens kijken bij De Broekriem. Lijkt me mooi vrijwilligerswerk!
Als je je aanbod duidelijk hebt, kun je het beste een tweet sturen naar @DeBroekriem. Daar wordt beter/sneller op gereageerd dan op mail.
Goed blog, lees het nu een aantal weken, en kan me er in vinden. Ben zelf 70 jaar en had tot mijn 65 e een mooie baan, nu als vrijwilliger weer aan de slag daar in een Historisch archief. Niet dat ik het werk niet kon missen, wel omdat er zo een vooruitzicht blijft. Doe verder nog veel andere dingen, beheer vanaf heden een kapel van een klooster en ga daar lekker hobbyen met geluidstechniek, opnamen maken en licht effecten uitproberen die ik nog wilde ontwerpen. Dank en ik blijf de Blog volgen en promoten.
Wat een leuk compliment Theo! Mijn hartelijke dank. Ik wens je succes en plezier toe met al je activiteiten. 😀
Inspirerende workshop. Suggestie: zoektocht begint meestal met waar ben ik goed in, waar kan ik dat ten uitvoer brengen en maak een (Marketing) Plan voor jezelf (hoe kom ik daar).
Hey Frank, dank voor je tip. Ik ben het er helemaal mee eens dat je het beste kunt uitgaan van waar je goed in bent. Ik heb het in de workshop genoemd: ‘wat waren jouw gouden periodes?’.