Dag 6 – nog 25 te gaan (pfff…)
Fietsjungle Utrecht
‘De stad Utrecht werkt aan bereikbaarheid’, schrijft de gemeente op haar website. Ze schrijft er niet bij dat de stad voorlopig volkomen onbereikbaar is en voor fietsers is veranderd in een fietsjungle, waar je blij bent als je via vele wegopbrekingen eindelijk bent aanbeland waar je naartoe wilde.
Ik weet niet wie het bedacht heeft, daar op het gemeentekantoor op de afdeling Junglebeheer, maar ik zou zeggen dat het wel iets minder had gekund met alle wegopbrekingen. Of misschien had er simpelweg iets meer coördinatie kunnen plaatsvinden?
Bereikbaarheid
‘Als u naar Utrecht komt, bekijk vooraf waar u uw auto of fiets parkeert en of er werkzaamheden zijn’, zegt de gemeente.
Nou, ik kan je vertellen… ER ZIJN WERKZAAMHEDEN!!
Ze zijn overal, door de hele stad en het ergste is… Er komen er alleen maar meer bij en geen enkele wordt afgerond.
Route stad – Papendorp
De route stad – Papendorp en vice versa ligt al heel lang overhoop en het tracé waarop je moet slalommen, afstappen, verder slalommen en weer opstappen, wordt alsmaar langer en langer.
Dit is net wel míjn dagelijkse route van en naar het werk en ik ben het best wel een heel klein beetje beu.
Ik ben al links langs de route gestuurd, omgereden door de wijk Transwijk, rechts langs de route gestuurd en met gevaar voor eigen leven dwars door het autoverkeer gemanoeuvreerd. Om nog maar te zwijgen over ’tijdelijke’ verkeerslichten die veel te lang op rood staan, waardoor alle fietsers door rood rijden, ikzelf incluis.
Lepelenburg e.o.
Dichterbij huis was het aangenaam fietsen, zonder hinderlijke wegopbrekingen. Tot er werd besloten dat de Maliesingel dringend open moest worden gegooid.
De toeristische route vanuit huis naar het station is hiermee om zeep geholpen. Tijdelijk weliswaar, maar in de gemeente Utrecht weten ze niet goed wat ’tijdelijk’ betekent.
Het woord ’tijdelijk’ heeft in de contreien rond Utrecht zo langzamerhand een heel eigen dimensie gekegen. ‘Tijdelijk’ is lokaal ‘semi-permanent’ geworden.
Het is niet alleen de route naar het station, maar ook de route naar mijn sportschool. Hoewel, als ik per se naar een sportschool wil, moet ik ook niet mopperen over extra kilometers, dan kun je het beter zien als extra calorie-opruimer.
Omleidingsroutes
Nog even terug naar de voorlichting van de gemeente. Zij stelt: ‘Om overlast tijdens werkzaamheden te beperken zorgen we voor omleidingsroutes’. Het probleem is alleen dat omleidingsroutes doorgaans in zichzelf al overlastgevend zijn.
Je moet je weg zoeken, je rijdt eerst een paar keer fout, je moet steeds van je fiets af. Kortom, de omleidingen zijn meestal nogal lastig te volgen. Het hele alfabet komt langs om de omleidingsroutes aan te duiden (volg A, volg B, …., volg Y, volg Z).
Nou ja, alles natuurlijk om ‘een mooie, gezonde en bereikbare stad’ te houden, een hoger doel waarvan ik me weleens meer bewust zou kunnen zijn als ik weer vloekend mijn fiets af moet omdat er manshoge afsluithekken staan op een plaats waar dagenlang nog helemaal niets gebeurt (Balijebrug).
Utrecht CS en HC
Het hele gebied rond CS (Centraal Station) en HC (Hoog Catharijne) ligt al jaren overhoop en dat zal helaas nog jaren voortduren. Hier is de fietsjungle op zijn ergst. Het is ‘survival of the fittest’ in optima forma.
Hier ligt ook nog het drukste fietsoversteekpunt van Nederland. Dat is niet bepaald iets om als stad trots op te zijn, zeker niet als het eruit ziet zoals het eruit ziet.
‘Timelapse Utrecht-centrum’ door Kever53 ©.
Logo CU2030
De werkzaamheden in het stationsgbied hebben een eigen logo. Het moet niet gekker worden!
Een logo voor rotzooi in de stad. Het is daarbovenop ook nog een logo dat door de hele stadsbevolking verkeerd werd geïnterpreteerd.
CU2030 werd door alle Utrechters gelezen als ‘See you in 2030’. Kortom, we zitten nog jarenlang in de puinbak die het stadshart nu is.
Het bleek alleen niet de juiste interpretatie te zijn van de betekenis van het logo. CU2030 staat voor ‘See you too 030’. Daarin staat 030 vanzelfsprekend voor Utrecht. Hoewel de 06-generatie moeite zal hebben te begrijpen waar die 030 op slaat, maar dat is hun probleem. 😉
Ik heb ergens gelezen dat het stadshart rond 2020 klaar moet zijn. Dat lijkt mij lichtelijk optimistisch is.
Eerder verwacht ik dat tegen de tijd dat ik met pensioen ga, de stad volkomen fietsbereikbaar zal zijn of misschien is dan eindelijk besloten door een nieuw en dapper stadsbestuur om het foeilijke HC tegen de vlakte te gooien.
Dáárvoor zou ik wat graag jarenlang door een nieuwe fietsjungle willen rijden.
En de vraag?
Het antwoord op de vraag: ‘hoe overleef je de stadsjungle in Utrecht?’ kan ik maar op een manier beantwoorden: gelaten ondergaan en als de nood hoog is, een therapeutisch blogje schrijven. Dat helpt, egweur.
‘Bicycle rush hour’ van BicycleDutch ©.
6 juli 2017
Rita, ik wens je sterkte. Zo te lezen moet je nog jaren door die jungle heen, koop maar een goeie helm.
😀