Verhalfjaardag
Dit blog is om en nabij een half jaar online. Na ongeveer drie weken lukte het koppelen van Google Analytics.
Sinds dat moment openbaart zich voor mij de wondere wereld van harde online statistieken en menselijk zoekgedrag op zoekmachines zoals Google.
Ik houd van cijfers en statistiek en van het verband daartussen en ik houd van de krochten van de menselijke psyche.
Google Analytics geeft inzicht, zodanig zelfs dat ik er welhaast verslaafd aan ben.
Die nieuwe wereld, door mijzelf geschapen via de blogs die ik publiceer, ontvouwt een prachtig, wonderlijk, ja zelfs absurd aantal wetenswaardigheden waarvan ik je hier deelgenoot maak.
Populaire blogs
Voor alle blogs op mijn particuliere site geldt dat de gereedschapskist waarmee ik ze kan verspreiden zich hoofdzakelijk concentreert rond het gebruik van Social Media. Twitter levert de meeste views op, Facebook is een goede tweede en ver daarna volgen andere Social Media zoals Linkedin, Tumblr en Google+.
De meest gelezen blogs, ik ga er voor het gemak vanuit dat iedere view ook leestijd oplevert, zijn degene die niet alleen door mijzelf maar ook door anderen worden verspreid. Vooral retweets op Twitter leveren extra lezers op en iedere lezer levert een turf op voor mijn account bij Google Analytics.
Veel meer lezers
Als ik veel meer lezers zou willen krijgen, en dat wil ik zeker, moet ik meer publiceren op grote sites die veel trouwe lezers hebben. Ik publiceerde een paar columns op lerende leiders, de aantallen views zijn meteen een veelvoud van wat ik via mijn eigen site realiseer.
Ondertussen wacht ik hier geduldig op mijn ontdekking door Het Grote Publiek en/of Een Dappere Uitgever.
Manipulatie mijnerzijds
In de loop van de tijd leerde ik dat ik mijn lezersaantallen enigszins kan manipuleren. Natuurlijk zijn het onderwerp, de titel, de aansluiting bij wat jij als lezer leuk vindt en de wijze waarop ik schrijf het allerbelangrijkste om lezers te lokken en ze te laten terugkeren.
De beïnvloeding die mogelijk is, is het aantal keren dat ikzelf een blog op diverse Social Media slinger en het moment waarop ik dat doe.
Een voorbeeld: eind juli publiceerde ik een aantal blogs dat samenhangt met mijn aanstaande ontslag bij Wegener. Gisteren heb ik de meest populaire van dat drietal ‘Ik verlies mijn baan en neem meee…’ opnieuw getwitterd. Op dit moment is de grote ontslaggolf bij Wegener in volle gang, het mag geen verwondering wekken dat mijn tweet is geretweet door een aantal collega’s. In één weekend steeg het aantal views daardoor met 80 (!).
Een andere vorm van lichte manipulatie is het publiceren in juli van de nieuwe pagina ‘Favo-riet’. Hierop staat een aantal verschillende top 5’en. De populaire blogs worden sinds de dag dat deze pagina live staat weer vaker aangeklikt. De afstand tot de andere niet-genoemde blogs wordt hierdoor als vanzelf groter.
Het onderwerp
Het onderwerp is evenzeer van belang. Verhalen over seks (sex), kwalen en hardlopen leveren altijd meer lezers op.
Het is achteraf gezien jammer dat het eerste blog dat vanuit hier het daglicht zag ‘De fase van de horrorseks (over sex op hoge leeftijd)’ is gepubliceerd in de tijd dat ik Google Analytics nog niet had gekoppeld.
Het is in ieder geval nog steeds het blog dat het meest is geretweet. De enkele keren dat ik het daarna nog eens onder de aandacht bracht leverden iedere keer weer nieuwe views op.
Wat een verrassing voor mij is, is dat de ‘verhalen’ die ik af en toe schrijf over iets dat recht uit mijn hart komt omdat er iets gebeurt dat me raakt, goed gelezen worden en regelmatig ook aardig wat reacties opleveren. Voorbeelden daarvan zijn ‘Het kind in de klas’ en ‘Het oude dametje en de brem’.
Deze verhalen publiceer ik lang niet allemaal. Het vraagt een zeker lef dit te doen en bij sommige verhalen ontbreekt de moed me, in ieder geval is dat vooralsnog zo.
Trouwe lezers
Mijn meest trouwe lezers zijn ongetwijfeld degenen die een e-mailabonnement hebben. Zij krijgen iedere keer dat er iets nieuws bijkomt een mailtje.
Het abonneren gaat heel simpel via de ‘abonneer je via e-mail’-mogelijkheid in de rechterkolom van dit blog.
Mijn abonnees zijn niet alleen de meest trouwe lezers, zij leveren ook de meeste reacties op. Sommigen reageren af en toe tot zeer regelmatig op het blog zelf, anderen doen dit door af en toe een berichtje via e-mail te sturen.
Deze reacties geven mij de meest rechtstreeks denkbare feedback.
Deze vorm van terugkoppeling is stimulerend en ontwapenend. Ik durf steeds meer mijn hoogstpersoonlijke eigen gang te gaan in de schrijfsels.
De reacties zijn inspirerend, zoals ook het door de tijd leren wat aanslaat en wat minder.
Toch durf ik, zoals ik al bekende, nog niet alles wat ik schrijf te publiceren.
Absurd zoekgedrag
Naast de lezers die mij hoe dan ook volgen, komt een flink aantal mensen op mijn blog terecht via hun zoekgedrag op Google. Google Analytics geeft daar een helder, grappig maar soms ook ontluisterend inzicht in.
Seks en aanverwant
Dat je scoort met seks mag geen verrassing zijn, maar sommige zoektermen die leiden tot bezoek op mijn blog variëren van grappig en absurd tot misdadig.
In de categorie grappig en absurd:
Seks/sex op hoge leeftijd (35 keer); AOW’er en sex; alleen AOW maar wel sex; ouderensex; sex oma kroning; hoe omgaan met sex op hoge leeftijd?; 60 en nog sex; 70 jarige sex; seks en ouderdom; seksleven te braaf; jonge man wil sex met oude dame; sex te bevorderen bij 60 jaar; sex op een gruwelijke wijze; seks hard; gruwelijke sex; amper 13 en toch al sex; is sex met maar één iemand dragelijk?; bezield vrijen; hard gevreeën niet kunnen lopen; meisjes die er zin in hebben en ten slotte, hoe kan het ook anders, hardlopen en seks/sex.
Bij de volgende zoektermen trek ik mijn wenkbrauwen op. Ze zijn absurd maar ook niets verhullend:
Sex/seks met mijn vader; sex met mijn vader van 70; dezelfde maar dan met een vader van 60; seks met me eigen vader; ik wil sex met me zusje maar hoe krijg ik haar zover; 40 jaar sex met mijn broer; sex met mijn kleine broertje; sex met oudere zus; sekservaringen met mijn 13-jarig zusje; blog seks met je eigen kinderen.
Ontluisterend.
Ik weet niet wat er aan realiteitsgehalte achter schuilgaat, maar als nieuwsgierigheid samengaat met de praktijk is deze categorie wat mij betreft misdadig.
runningrita en aanverwant
De meest gebruikte zoekterm is zonder twijfel alles wat lijkt op de titel van mijn blog.
Hieronder vallen:
running rita; https://runningrita.nl; rita verduin; rita en ellen en maarten verduin; running is a lifestyle; blog runningrita; blog rita hardlopen.
Op de grens van de vorige en deze categorie bewegen zich: sex met rita; rita sex/seks; sexy rita; rita 50 sex. Ook fijn en bovenal eigen schuld, dikke bult. 😉
Cartoons
Er wordt op internet hard gezocht naar cartoons. Vooral de combinatie van de woorden ‘fietsen’ en ‘cartoon’ komt veel voor in mijn statistische overzicht. Dit verklaart, vermoed ik, de populariteit van het blog ‘Mijn 1-oudergezin’ dat nu op nummer 1 staat in de top 5.
Hardlopen
Allerlei zoektermen waarin de woorden ‘hardlopen’ en ‘blog’ voorkomen leiden eveneens naar dit blog. Op nummer 1 staat geen door mij geschreven blog, maar het gastblog dat Evelien Bruins schreef in juli met de titel ‘GASTBLOG: 3 tips over seks, bloggen en hardlopen’. Tips doen het áltijd goed op internet. Dat bewijst Evelien, ze staat inmiddels met haar blog op nummer 4 in mijn lijst van populaire blogs en ze zit de nummer 3 ‘Het oude dametje…’ op de hielen met een verschil van maar drie views.
Diffusie, osmose en mouches volantes
Is er niet iets serieuzer te melden over zoekgedrag op Google vraag je je misschien af?
Welnu ik kan verklappen dat er ook zeer veelvuldig wordt gezocht naar osmose en diffusie (27 keer) alsook naar mouches volantes. Naar deze kwaal wordt zelfs heel vaak gezocht en zo belandden 72 zoekers op mijn blog ‘Irritante Mouches Volantes’.
Lengte van blogs
Als laatste wil ik iets concluderen over de lengte van blogs. Een blog zou niet langer moeten zijn dan ongeveer 800 woorden. Mijn meest populaire blogs zijn stuk voor stuk langer. Als je dit leest, ben je bij het 1331’ste woord beland.
Waarvoor mijn hartelijke dank!
28 september 2013