Van pakket-pret naar pakket-verzet
avatar

pakket

Pakket-terreur

Is het jou weleens opgevallen? Je bestelt iets bij een webwinkel en daarna krijg je 23 mailtjes over de status van je pakket. Het is je reinste pakket-terreur.

Zelfs als je de aangeschafte waar in ontvangst hebt genomen, krijg je nog een mailtje waarin staat dat je pakket is afgeleverd, het liefst met de tijd erbij.

Hobby

Het is pakket-stress, een uit de hand gelopen hobby van marketeers en softwareontwikkelaars samen. Dat iets technisch kan, wil nog niet zeggen dat het toegevoegde waarde heeft voor mij als klant.

In marketing-taal: de ‘customer-journey’ is niet per se gebaat bij een voortdurende stroom aan status updates.

Het maakt niet uit of je iets besteld bij een Nederlandse of bij een buitenlandse webwinkel, allemaal zijn ze helemaal dolgedraaid waar het de status betreft van de levering van jouw pakket.

Een voorbeeld

Ik bestelde gisterochtend iets bij een online cadeauwinkel. Daarna kwam de volgende communicatie op gang.

Ik verzin niks, behalve de namen van de online-cadeauwinkel en de pakjesbezorger. Die bestaan niet.

Gisterochtend

Mail: Orderbevestiging.

Beste klant,

Bedankt voor je bestelling bij Zjop.com. Zodra je pakket verzonden is, sturen wij je een e-mail met een link om je bestelling te volgen. Indien je vragen hebt, neem dan gerust contact met ons op.

Hartelijk dank voor je bestelling!

Het Zjop-team

~~~

Gistermiddag

Mail: Je bestelling is ingepakt.

Beste klant,

Je bestelling is zojuist ingepakt en wordt vandaag verzonden. Je bestelling wordt, naar verwachting, morgen bezorgd.

Als de bestelling niet door de brievenbus past, ontvang je vanavond een mail met de track-and-tracecode, waarmee je de verzending kunt volgen.

Hartelijke groet,

Het Zjop-team

~~~

Gisteravond

Mail: uw bestelling.

Beste klant,

Vandaag wordt jouw bestelling aangeboden bij Pakket.nl. Zodra je bestelling bij Pakket.nl binnen is, kun je deze volgen via track & trace: http://pakket.nl/tracktrace/?L=NL&B=3STWIG318225&P=3583GC&D=NL&T=C (de link werkt niet).

We hopen je graag weer te zien bij Zjop.com!

Het Zjop-team

~~~

Vanochtend

Mail: Uw pakket is bij ons aangeboden (andere partij, vandaar de nettere, maar afstandelijker aanspreektitel).

Geachte heer/mevrouw,

We bezorgen binnenkort een pakket bij u. Verwachte bezorgmoment: vandaag 16:00 – 18:30 uur.

Met vriendelijke groet,

Het team van Pakket.nl

~~~

Vanmiddag

Mail: Uw pakket is onderweg.

Geachte heer/mevrouw,

De bezorger is onderweg en komt vandaag bij u langs. De bezorgtijd is gewijzigd naar: vandaag 14:55 – 16:55 uur.

Met vriendelijke groet,

Het team van Pakket.nl

~~~

Later vanmiddag

Mail: Uw pakket is bezorgd.

Geachte heer/mevrouw,

Vandaag hebben we uw pakket bezorgd om 16:14 uur.

Met vriendelijke groet,

Het team van Pakket.nl

~~~

Service

Super!

Wat een service!

Wat duidelijk!

En toch… te veel van het goede.

In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister (J.W. von Goethe)

Daar kunnen de bol-punt-coms van deze wereld nog een puntje aan zuigen.

Hier können die Bol-punkt-coms dieser Welt einen kleinen Tipp lutschen (G.C. Verduin)

Winst

Wat onverlet laat dat het winst is dat je heel precies weet wanneer je thuis moet zijn, in plaats van dat je er een hele dag vrij voor moet nemen, zoals in vroeger dagen te doen gebruikelijk was (opoe spreekt).

Tegenwoordig laat iedereen zijn bestellingen gewoon op het werk komen. Het pand waarin ik werk, ligt de halve tijd vol met dozen, pakketten, pakjes, kisten en palletten. Lekker makkelijk.

Het gemak dient de mens

Die Bequemlichkeit dient dem Menschen

Waar het bij het online bestellen natuurlijk allemaal om begonnen is. Je hoeft er je stoel niet voor uit en wordt gratis en voor niks ook nog voortdurend op de hoogte gebracht van de reis die het bestelde maakt op weg naar jouw begerige handen.

pakket

11 januari 2019

 


Reacties

Van pakket-pret naar pakket-verzet — 2 reacties

  1. Hoi Rita, je vergeet het meest irritante van het bestellen! De review, en als je hierop niet reageert, de nodige herinneringen.
    Grtjs, Henk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maak de som af om je reactie te plaatsen * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.