Dag 8 – Dit blog publiceerde ik eerder in het Engels op LinkedIn onder de titel:
‘Joyful jobtitles at FRISS’.
Plezierig zaken doen
Een tijdje terug werden alle FRISS collega’s door de commercieel directeur, Marc Mulder, uitgenodigd na te denken over een vrolijke functienaam voor zichzelf. Zijn toelichting op dit verzoek:
“Een van onze merkbeloftes is dat klanten die met FRISS zaken doen, dat met plezier doen. Ik nodig jullie allemaal uit een vrolijke functienaam te bedenken voor jezelf en die te gaan gebruiken, in plaats van je officiële functietitel. Ik geloof er sterk in dat klanten moeten ervaren en proeven hoe het is om zaken te doen met FRISS. Onze slimme software producten helpen onze klanten verzekeringen eerlijker te maken. Het is leuk om samen met hen te werken aan fraudepreventie en fraude-opsporing.”
Nieuwe functienamen
Na deze bijeenkomst startte het nadenken, uitproberen en kiezen van een, letterlijk en figuurlijk, frisse functienaam. Op dit moment gebruikt circa 75 procent van alle FRISS’ers een zelfgekozen vrolijke functienaam.
Marc zelf ondertekent zijn digitale handtekening met:
Marc Mulder
CCO Brand Promise Custodian
Wat betekent dat hij de bewaker is van onze merkbeloftes (CCO = Chief Commercial Officer).
Natuurlijk zijn er altijd mensen die zich niet prettig voelen bij een derglijke weinig serieuze functienaam. Zij zijn geenszins verplicht óók mee te doen. Als je je officiële functienaam wilt blijven gebruiken: even goede vrienden.
Keuzeproces
Waar begin je als je zo’n vraag voorgelegd krijgt? Kun je iets totaal absurds kiezen of moet het toch nog duidelijk zijn waar je dagelijks mee bezig bent?
We kregen geen spelregels, noch verboden en geboden mee. We moesten het vooral zelf bepalen. Niemand zou onze bedenksels beoordelen en af- of goedkeuren.
Best eng en spannend!
Managementbesluit
Was het ook eng en spannend voor onze Management Teamleden (MT-leden)?
Om eerlijk te zijn, ik weet het niet. Ik heb het niet nagevraagd.
Er zijn functienamen bedacht die ik zelf nooit zou hebben gekozen, soms omdat ik ze te vergezocht vind, en soms omdat ik geen ‘vrolijke’ associatie heb met de gebruikte woorden.
Maar ja, wie ben ik? Als iedereen dit zelf mag bepalen, dan is toch juist essentieel in het totale process dat jouw keuzevrijheid wordt gerespecteerd?
Jazeker, zo is het.
Zo was het een jaar geleden en zo is het nog steeds.
Regenboog
Onderdeel van ‘een plezier zijn om zaken mee te doen’, is dat er plaats is voor alle kleuren van de regenboog. Dat er niet maar een mal is waar iedereen in moet passen, maar dat er ruimte en plaats is voor diversiteit en persoonlijke keuzevrijheid. De gekozen merkbelofte draagt dit impliciet in zich.
Plezier kan niet worden opgelegd, dat moet je ervaren en proeven.
Enkele functiegerelateerde voorbeelden
Sommige collega’s kozen een vrolijke functienaam die dicht bij hun daadwerkelijke werk blijft. Enkele voorbeelden (in het Engels):
Code Chef > Software Developer
The oil that keeps the machine running > Support Engineer
Sales Shark > Sales Manager
Developers’ nightmare > Software Tester
Chief Scripts & Reports > Analytical Consultant
Money Girl > Finance Officer
Puzzle Solver > Project Management Officer
Bringer of Chance > Product Consultant
Master Builder > Software Architect
The GhostBUGster > Software Tester
Anderen, die net een beetje meer lef hebben, kozen voor een functienaam waaraan een vrolijke draai is gegeven:
Wizard of Customer Happiness > Customer Manager
Devine Match Maker > Global Alliance Manager
Magic Maker > Product Manager FRISS Lab
Talent Jedi > HR Manager
Future Builder > Software Developer FRISS Lab
Eagle Eye > Product Manager Claims
Tokyo Navigator > CEO – FRISS grondlegger
Empowering Others > Scrum Master
Master of Metrics > COO (Chief Operations Officer)
MacGyver > Product Consultant
Mijn favorieten
Sommige functienaam-verzinsels bezorgen mij een glimlach. Ze zijn grappig of ze passen heel goed bij degene die de functietitel gebruikt.
Mijn persoonlijke favorieten zijn:
Button Basher > Software Developer
One of the good guys > Marketeer
The Codefather > Software Developer
Dream Catcher > Software Developer
FRISSTIAN > CTO – FRISS grondlegger, wiens echte naam Christian is
The Mathemagician > Data Scientist
The guy with the golden shoes > Data Scientist
In het Engels klinkt het allemaal een stuk beter: de merkbelofte van FRISS luidt dan ‘FRISS is a joy to do business with’ en deze actie heette: ‘joyful jobtitles’.
T-shirt
Enige tijd na de oproep om een vrolijke functienaam te verzinnen, kreeg iedereen die een creatieve uitding had bedacht een sportshirt in de vrolijke FRISS kleuren: roze, oranje, groen of turkoize. Op de achterkant staat je functienaam, natuurlijk doorgestreept, en daaronder staat de vrolijke functienaam.
Ik draag het shirt bij het hardlopen en krijg er regelmatig een opmerking over. Er ontstaat zo bijna vanzelf een gesprekje over wat ik doe en bij wat voor bedrijf.
Handtekening
Sinds deze vrolijke actie onderteken mijn e-mails met:
Rita Verduin
HR Manager Mother Superior of Happiness
Letterlijk te vertalen met ‘Moeder Overste van het Geluk’, wat zwaar overdreven is, maar lekker vrolijk klinkt. Ik heb er inmiddels vele leuke reacties op gekregen, niet alleen van bekenden maar ook vaak genoeg van mij volslagen onbekende mensen.
Misschien wordt het een trend en duurt het niet lang meer tot onze Minister-President bekend komt te staan als ‘Jack of all trades’ (manusje van alles).
8 juli 2018
Pingback: GASTBLOGGER Wilco Machielse: interview met moeder-overste zelf