TOPDAG!
Het zal niemand ontgaan zijn; Utrecht beleefde een weekend lang Le Tour de France. De dag van de proloog was een topdag! Het was gezellig, feestelijk, zonnig en lekker druk. Ik ga er niet heel veel woorden aan vuil maken. De foto’s spreken voor zich.
Op social media kwam achter hashtag TDFutrecht vanzelf een Utrechts tourfietsje te staan. Leuk, zo’n technisch hebbedingetje.
Voor de start
We staan en zitten eerste klas aan de Waterlinieweg. Op het nog-zes-kilometer-tot-de-finishpunt. Het is warm. Heel warm. De meegenomen paraplu’s doen goed dienst als parasol.
In de reclamecaravan natuurlijk Nijntje. Ik kom later terug op deze wereldberoemde Utrechtse dame. We vangen een paar petjes en een tas.
Een aardige tijdelijke buurman mailt me de startlijst. Wij weten alleen dat de laatste Nibali is, de winnaar van 2014, maar verder? Geen idee hoe dat gaat bij een tijdrit aan het begin van de Tour.
Een andere buurman langs de dranghekken weet het wel. Iedere ploeg krijgt een aantal startnummers, gelijkelijk verdeeld over de tijd. De ploeg bepaalt zelf in welke volgorde de renners rijden. De startnummers die op 1 eindigen, zijn de kopmannen van de ploeg. Dat was was me nog nooit opgevallen, dus ik heb daar op straat, in de hitte, nog wat geleerd ook.
Dit is startlijst met de startvolgorde tijdens de proloog 2015.
De wedstrijd
Het geluid is massaal als de renners voorbij komen. Als er een Nederlander aankomt of één van de absolute topfavorieten, komt het geluid al aangerold lang voordat de renner er is. Op het moment van langs vliegen is het geluid massief en oorverdovend. Een orkaan is een kreun vergeleken bij deze muur van lawaai. Nadat de renner voorbij is, hoor je nog lang het rumoer na-ijlen dat opstijgt uit verderop gelegen delen van het parcours.
Ik hoorde Stef Clement gisteravond bij Studio Tour zeggen dat hij er compleet door was bevangen en dat het zijn prestatie niet goed beïnvloedde. Ik kan het me levendig voorstellen. Het moet een aangrijpende ervaring zijn om enthousiasme te horen dat wordt geuit alsof je je in een betonnen tunnel aan decibellen bevindt. En dat 13,8 kilometers lang.
Als de renners langskomen
Iedere rijder wordt voorafgegaan door twee van deze machtige motormachines. De Franse gendarmerie is heer en meester op het parcours dat voor de gelegenheid Frans grondgebied schijnt te zijn. Dat lijkt me trouwens sterk en een typisch staaltje van een hoax.
Ik maakte mijn foto’s van de Nederlanders wier naam mij als gelegenheidsaanhanger iets zeggen. Het is handig dat de meeste ploegenauto’s de naam van de renner pontificaal voorop de motorkap hebben bevestigd.
Van Emden
Langeveld
Gesink
Kelderman
Poels
Dumoulin
Misschien nog aardig om te vermelden dat naast ons een vader en een zoon stonden uit Venray. Ze kwamen speciaal voor Wout Poels, die uit een dorp daar in de buurt komt. Dit waren Echte Fans. Ze waren ’s ochtends om zeven uur vertrokken uit Noord-Limburg met een grote bus vol fans en ’s avonds om zeven uur moesten ze zich weer bij de bus melden.
Ik kon ze blij maken met de startlijst. Zo wisten ze tenminste wanneer ze hun favoriete renner konden verwachten. Handig die smartphones!
Het einde van de dag
Na verloop van uren was mijn batterij leeg. Zowel die van mijn telefoon als die van mezelf.
Het was een mooie dag. Een topdag!
Hier nog een link naar een mooi filmpje van deze eerste Tourdag.
5 juli 2015
Leuk! Goede foto’s bovendien, ennn weer wat geleerd.
Leuke blogpost, Rita. Je beschrijft precies wat wij ook hebben ervaren. Terwijl wij bij de Galgenwaard stonden. 😉 Een echte topdag!
😀 😀 😀