Blended learning
In opleidingenland is ‘blended learning’ helemaal hot. Simpel gezegd houdt blendend learning in dat er wordt gezocht naar een optimale mix van de inzet van alle mogelijke soorten leerinterventies. Daarbij wordt gekeken naar formele en informele varianten van leren en wordt gekeken naar klassieke vormen zoals trainingen of workshops en komen ook moderne leervormen aan bod zoals e-learning, webinars en kenniswiki’s.
70 : 20 : 10
In onderstaande video van Charles Jennings worden de principes van blended learning in vier minuten heel helder uit de doeken gedaan.
Online leeromgeving
Bij Wegener Media hebben wij sinds enige maanden een online leeromgeving beschikbaar. Deze kun je hier bekijken. De komende maanden bouwen we alle bestaande, traditionele trainingsprogramma’s om naar blended varianten.
Zoals iedereen zo langzamerhand wel weet gaat het niet goed met Wegener. Onze budgettaire mogelijkheden zijn daardoor al een tijdje niet groot. Wij hebben onze nieuwe online tool met beperkte middelen opgezet door gebruik te maken van het open source CMS Moodle (CMS = Course Management System).
Het opzetten van een online leeromgeving is in mijn ogen bereikbaar voor alle organisaties. Je moet er wel een beetje online liefde voor hebben, maar daar ontbreekt het mijn collega’s en mij niet aan!
Associatie
In dit videoblog wil ik helemaal niet diep inhoudelijk ingaan op blended learning. Ik twitterde gisteren iets naar een collega leerliefhebber en bedacht tegelijk dat daar een leuk (?) blog in zat. De term blended learning associeerde ik ineens met een zeer leuke online campagne voor een heel ander artikel.
Online marketing
Een paar jaar geleden werd ik bij een managementbijeenkomt geattendeerd op de kracht van online marketing. Dit gebeurde in 2009, dat lijkt kort geleden, maar in veel organisaties stond online marketing toen nog niet echt, of echt niet, op de agenda.
Will it blend?
Een Amerikaans bedrijf, BlendTec, maakte superieure blenders. Ze waren uiterst degelijk, extreem goed, heel duur en ze verkochten voor geen meter.
Een slimme marketeer bedacht een campagne waarbij in plaats van de traditionele gezonde cocktail van fruit, yoghurt en meer van die vitaminepushers, bekende en populaire consumentenproducten in de blender gingen: de campagne ‘Will it blend?’ was geboren.
De reclamefilmpjes waren een doorslaand succes, vooral op internet. In no time kenden veel mensen de blender van BendTec en alle leuke varianten op wat er allemaal in de blender kon worden vermalen. Nog mooier was dat de verkoop geweldig steeg.
iPhone4
Omdat ze zo leuk zijn, hier een van eerste en tegelijk een van de populairste filmpjes uit de successerie (duur: anderhalve minuut). Eronder heb ik een paar links geplakt voor als je er geen genoeg van kunt krijgen, zoals ik. Ik heb ze in de loop der tijd vrijwel allemaal bekeken.
iPad – Ski’s – Glow Sticks – en er zijn nog 127 andere filmpjes.
Enne…, ‘DON’T TRY THIS AT HOME!’
9 juni 2013